Pe lângă obligația generală de a respecta instrucțiunile primite de la angajator, angajații au o serie de responsabilități clare în domeniul SSM, stipulate în principal în Art. 23 din Legea 319/2006. Acestea subliniază că SSM este o responsabilitate partajată.

  1. Utilizarea corectă a echipamentelor de muncă și a EIP: Angajatul este obligat să utilizeze corect mașinile, aparatura, uneltele, substanțele periculoase, echipamentele de transport și alte mijloace de producție. De asemenea, trebuie să utilizeze corect EIP-ul din dotare și, după utilizare, să îl returneze sau să îl pună la locul destinat, asigurându-se că este în stare bună.
  2. Nu modificarea/înlăturarea dispozitivelor de siguranță: Este interzis angajatului să deconecteze, să modifice sau să înlăture arbitrar dispozitivele de securitate, de semnalizare sau de avertizare ale mașinilor, instalațiilor, echipamentelor, clădirilor etc.
  3. Comunicarea imediată a defecțiunilor/pericolelor: Angajatul are obligația să informeze imediat angajatorul și/sau lucrătorii desemnați cu SSM despre orice defecțiune sau situație pe care o consideră un pericol pentru securitatea și sănătatea la locul de muncă. Aceasta include orice echipament defect, lipsa EIP, condiții nesigure.
  4. Comunicarea accidentelor/îmbolnăvirilor profesionale: Angajatul trebuie să anunțe de îndată angajatorul și/sau lucrătorul desemnat orice accident suferit de el însuși sau de alți colegi, precum și orice îmbolnăvire profesională suspectată.
  5. Cooperarea cu angajatorul și lucrătorii SSM: Angajații trebuie să coopereze cu angajatorul și cu lucrătorii desemnați cu SSM (sau serviciul extern) pentru a permite angajatorului să asigure un mediu de muncă sigur și pentru a îndeplini sarcinile și cerințele stabilite de inspectorii de muncă și inspectorii sanitari.
  6. Participarea la instruiri și controale medicale: Angajatul este obligat să participe la instruirile SSM organizate de angajator și să se supună controalelor medicale periodice, conform programării.
  7. Respectarea procedurilor de urgență: Să cunoască și să respecte procedurile de evacuare și prim ajutor în caz de incendiu, cutremur sau alte urgențe.

Nerespectarea acestor obligații de către angajat poate atrage răspunderea disciplinară și, în anumite cazuri, poate influența stabilirea responsabilității în cazul unui accident de muncă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *