Angajații au o serie de drepturi fundamentale în domeniul SSM, pe lângă obligațiile pe care le au. Acestea sunt stipulate în principal în Legea 319/2006, Art. 22 și următoarele, și contribuie la asigurarea unui mediu de lucru sigur și la implicarea lucrătorilor în procesul de îmbunătățire a condițiilor de muncă:

  • Dreptul la instruire: Fiecare angajat are dreptul să primească o instruire adecvată și suficientă în domeniul SSM, gratuit și în timpul programului de lucru. Aceasta include instruirea introductiv-generală, la locul de muncă și periodică.
  • Dreptul la informare: Angajatul trebuie să fie informat despre riscurile specifice locului său de muncă, despre măsurile de prevenire și protecție luate de angajator și despre rezultatele evaluării riscurilor.
  • Dreptul la consultare și participare: Angajatorul are obligația de a consulta angajații sau reprezentanții acestora (membri în Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă – CSSM, dacă există) cu privire la toate aspectele legate de SSM. Angajații pot face propuneri și sugestii pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.
  • Dreptul la refuzul motivat de a lucra: Dacă angajatul consideră că desfășurarea activității într-o anumită situație prezintă un pericol grav și iminent de accidentare sau îmbolnăvire profesională, el are dreptul de a refuza să lucreze și de a părăsi locul de muncă, cu informarea imediată a superiorului ierarhic. Angajatorul nu poate dispune sancțiuni disciplinare în acest caz, cu condiția ca refuzul să fie justificat. Această prevedere este o salvgardare importantă a vieții și sănătății angajaților.
  • Dreptul la echipament individual de protecție (EIP): Angajatorul este obligat să furnizeze gratuit EIP adecvat și în stare bună de funcționare, iar angajatul are dreptul să-l primească și să-l utilizeze.
  • Dreptul la supravegherea sănătății: Angajații au dreptul la examinări medicale la angajare și la controale medicale periodice, efectuate de un medic de medicina muncii, pentru a verifica aptitudinea în muncă și pentru a depista precoce eventuale afecțiuni profesionale.

Dreptul de a nu fi sancționat pentru semnalarea problemelor de SSM: Angajații care semnalează angajatorului probleme sau deficiențe în domeniul SSM nu pot fi sancționați disciplinar pentru acest lucru, cu condiția ca sesizarea să fie de bună credință.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *